Vragen rond wachtlijsten, prijzen ...


Er is een wachtlijst voor alle woonvormen (assistentiewoningen, woonzorgcentrum, dagverzorgingscentrum ...). Een standaard wachttijd kunnen we niet gegeven omdat dit afhangt van onder andere de zorgzwaarte, de datum van inschrijving, de woonplaats... Neem gerust vrijblijvend contact op zodat we je verder kunnen informeren. 

We hebben een preventieve wachtlijst (= uit voorzorgen, niet dringend) en een actieve wachtlijst (= dringend). Voor de actieve wachtlijst houden we met drie criteria rekening. Het eerste criterium is de zorggraad van de kandidaat-bewoner. De zwaarste zorggraad komt steeds prioritair in aanmerking voor inhuizing. Het tweede criterium is de woonplaats, waarbij voorrang gegeven wordt aan kandidaat-bewoners uit Zedelgem (of een connectie: bvb. één van de kinderen die in Zedelgem woont). Het derde criterium is de inschrijvingsdatum van de kandidaat-bewoner. 

Onze kamers zijn standaard bemeubeld met alle noodzakelijke meubilair (oa. een hooglaagbed, frigo, zetel, televisie, tafel en stoel, badkamer met douche...) . Je kan dit gerust aanvullen met eigen meubels die vertrouwd en belangrijk zijn. We moedigen dit ook aan zodat je je snel thuis kan voelen. Enkel is het niet mogelijk om een bed of een televisie mee te brengen, al de rest is wel mogelijk (in overleg met de verantwoordelijke van de afdeling of de sociale dienst). 

Deze vraag is iets te gecompliceerd om een kort antwoord te bieden. Een volledig overzicht kan je HIER aantreffen. Voor verdere vragen, kan je steeds contact opnemen met de sociale dienst. 

Goed dat je dit opmerkt want het is een aandachtspunt. Als je je zorgen maakt over de gezondheid of veiligheid van je moeder of vader raadpleeg zeker eerst de huisarts. Is er sprake van één of andere vorm of stadium van dementie dan kan je zeker met ons contact opnemen. Dementiezorg is één van de zaken waar we heel sterk mee bezig zijn. Onze medewerkers van het Infopunt Dementie Groot-Zedelgem komen graag bij jullie langs (gratis). Deze personen hebben kennis over en ervaring met de bredere problematiek rond de dementie. 

Vragen rond dagbesteding


Zeker. Onze bewoners kunnen vanzelfsprekend meegaan op familiebezoek, een daguitstap, een huwelijksfeest ... Gelieve dit steeds aan de medewerkers van de wooneenheid te laten weten zodat er afspraken kunnen gemaakt worden rond de maaltijd en/of medicatie. 

Er is een gevarieerd dagelijks aanbod aan activiteiten en mogelijkheden tot ontspanning, samenzijn en samen dingen doen met familie, vrienden, medebewoners en verzorgend personeel. Iedereen is altijd vrij om aan alle of sommige activiteiten deel te nemen.

Ja! Van maandag tot en met zondag kan je tijdens de namiddag (14u-16u30) genieten van een drankje en sneukel in onze "Bistro '89". Onze vrijwilligers  bedienen je graag zodat je zorgeloos kan genieten van een fijne babbel met familieleden of vrienden. Wens je samen met een familielid te genieten van een huisgemaakt middagmaal in onze bistro? Neem dan contact op via 050/82 66 36 om te reserveren!

Dieren en kinderen, ze brengen een glimlach op vele gezichten. Vanzelfsprekend mogen honden, katten, papegaaien ... op bezoek komen! De honden dienen in de gemeenschappelijke ruimtes aan de leiband te lopen, op de kamer mag hij/zij zeker los rondlopen. 

We hebben een eigen kapsalon. Het staat u echter volledig vrij om uw gekende kapper op kamer te verwelkomen. Ook een bezoek bij uw gekend kapsalon is een mogelijkheid. Hetzelfde principe geldt voor uw pedicure. 

Vragen rond maaltijden


Ja! We zijn trots om een eigen keuken in ons woonzorgcentrum te hebben waar we de maaltijden dagvers bereiden . Er is dagelijks een vast menu, maar steeds met de mogelijkheid tot aanpassing. Je bent jarig? Dan kies jij je eigen verjaardagsmenu! 

Sommige bewoners zijn liever alleen, anderen fleuren op bij sociale contacten. Soms is de zorg van die aard dat de keuze niet in elke situatie mogelijk is. In dat geval bekijken we samen met de bewoner hoe we dit best aanpakken. We noemen dat ‘zorg op maat'. We stimuleren wel om samen met anderen te eten omdat we er van overtuigd zijn dat sociaal contact het algemeen welzijn bevordert. 

Vragen rond zorgverlening


Iedereen kan verder begeleid worden door zijn eigen huisdokter. In elke zorgvoorziening is er sowieso een coördinerend en raadgevend arts (CRA in vakterminologie) aanwezig voor de coördinatie en de ondersteuning van het medisch beleid. Die persoon heeft ook contact met de verschillende huisartsen van onze bewoners en stemt het medisch beleid met hen af.

Dat kan zeker. We bieden diensten als kinesitherapie, ergotherapie of logopedie aan. Deze diensten kunnen aangevraagd worden op voorschrift van de huisarts of de specialist en zitten voor bewoners van het woonzorgcentrum dan ook in de prijs.

Ja. Palliatieve zorg is één van de zaken waar we heel sterk mee bezig zijn. We verlenen deze zorg in nauwe samenspraak met de persoon in kwestie en de familie. We werken in dit verband ook samen met de huisarts en met het netwerk Palliatieve Zorg (dit is een netwerk in de regio dat ondersteunend werkt naar de zorgvoorzieningen). Palliatieve zorg kan zowel in het centrum voor kortverblijf, de assistentiewoningen als het woonzorgcentrum worden aangeboden.